Pinterest on jo pitkään ollut alusta, jossa visuaalisuus kohtaa inspiraation. Jos olet suomalainen brändi tai vaikuttaja, joka haluaa laajentaa näkyvyyttään Yhdysvaltojen markkinoilla, et voi ohittaa USA:n kärkeä olevia Pinterest-vaikuttajia. Tässä artikkelissa käydään läpi top 10 Pinterest influencers USA:ssa, joiden kanssa yhteistyö kannattaa aloittaa – käytännöllisesti, suoraan ja napakasti.
Vuonna 2025 toukokuussa Pinterest-markkinointi on edelleen yksi tehokkaimmista kanavista visuaalisen brändinrakennuksen ja myynnin kasvattamiseen. Suomessa mediaympäristö on toki erilainen, mutta USA:n Pinterest-maailma tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia erityisesti lifestyle-, muoti-, sisustus- ja ruokabrändeille.
📢 Miksi Pinterest ja USA ovat suomalaisille tärkeitä?
Pinterest ei ole pelkkä somekanava, vaan hakukoneen tapainen inspiraatiopankki. USA:ssa Pinterestin käyttäjämäärät ovat massiivisia – yli 450 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää maailmalla, joista suuri osa on Yhdysvalloissa. Pinterestin algoritmi suosii pitkäikäistä, hakukoneoptimoitua sisältöä, joka tarkoittaa jatkuvaa orgaanista liikennettä.
Suomalaisena brändinä tai vaikuttajana kannattaa ottaa huomioon:
- Maksuvälineenä toimii Suomessa yleisesti käytetty suomalainen pankkikortti ja PayPal, mutta USA:n yhteistyökumppaneiden kanssa kannattaa varautua myös USD-valuuttaan.
- Laki ja sopimuskäytännöt Suomessa painottavat läpinäkyvyyttä ja kuluttajansuojaa, joten yhteistyökumppanin valinta ja sopimukset on tehtävä huolella.
- Paikalliset suomalaiset some-toimistot kuten Somepoint ja Hype ovat jo alkaneet rakentaa siltoja USA:n vaikuttajamarkkinoille.
💡 Top 10 Pinterest Influencers USA:ssa jotka kannattaa tietää
-
Joy Cho (@ohjoy)
Lifestyle ja koti-inspiraatio ovat hänen vahvuutensa. Joy’n visuaalinen tyyli on raikas ja helposti lähestyttävä. Yhteistyö kannattaa, jos tavoitteena on perhe- ja kodintuotteiden myynnin kasvattaminen. -
Rachel Metz (@rachelsgoodeats)
Ruoka ja reseptit ovat hänen valttikorttinsa. Jos suomalainen ruokabrändi haluaa tulla tunnetuksi USA:ssa, Rachel on erinomainen kumppani. -
Penny De Los Santos (@pennydls)
Valokuvaaja ja visuaalinen tarinankertoja, jonka kautta voi tuoda esiin brändin aitoutta ja tarinaa. -
Kate Arends (@witanddelight_)
Muoti, sisustus ja elämäntyyli. Kate on tunnettu tyylikkäästä, mutta rentouttavasta estetiikastaan. -
Annie Spano (@anniespano)
DIY ja käsityöt kukoistavat Pinterestiin. Annie on loistava kumppani luoville brändeille. -
Jessica Festa (@jessicafesta)
Kestävä muoti ja eettisyys ovat hänen aiheensa. Suomalaisten vastuullisten brändien kannattaisi ehdottomasti tehdä yhteistyötä. -
Bobby Berk (@bobbyberk)
Sisustusguru ja tunnettu Netflixin “Queer Eye” -sarjasta. Hänen kanssaan työskentely nostaa brändin profiilia korkealle. -
Molly Yeh (@mollyyeh)
Ruoka, kulttuuri ja perheen yhdistäminen. Molly on erinomainen linkki monikulttuuriseen yleisöön. -
Emily Henderson (@em_henderson)
Sisustus ja lifestyle, Emilyllä on vahva seuraajakunta ja autenttinen ääni. -
Julia Engel (@juliahengel)
Muoti ja kauneus, Julia tavoittaa erityisesti nuoret naiset.
📊 Miten suomalainen brändi tai vaikuttaja voi hyödyntää tätä listaa?
Yhteistyö USA:n Pinterest-vaikuttajien kanssa ei ole mikään pikkujuttu, mutta se kannattaa hoitaa fiksusti:
- Tee selkeä yhteistyösopimus, jossa huomioidaan suomalainen kuluttajansuoja ja USA:n mainoslainsäädäntö.
- Maksuvälineenä suositaan PayPalia tai kansainvälisiä maksukortteja, valuuttana voi olla USD. Suomessa maksetaan euroissa, joten valuuttakurssit kannattaa huomioida budjetoinnissa.
- Sisällöntuotannossa kannattaa käyttää paikallista suomalaista some-toimistoa apuna, kuten Somepoint, joka tuntee molemmat markkinat.
- Muista myös SEO-optimointi: Pinterest toimii hakukoneena, joten kuvien, videoiden ja tekstien optimointi on avainasemassa.
- Seuraa jatkuvasti pinnin analytiikkaa ja tee iterointia – USA:n Pinterest-kulttuuri on jatkuvassa muutoksessa.
❗ Usein kysytyt kysymykset
Miksi Pinterest on hyvä kanava suomalaiselle brändille USA:ssa?
Pinterestin käyttäjät etsivät aktiivisesti inspiraatiota ja ovat valmiita ostamaan tuotteita, joita he löytävät sieltä. Se tarjoaa pitkäaikaista orgaanista liikennettä ja näkyvyyttä.
Kuinka löytää oikeat Pinterest-vaikuttajat USA:n markkinoille?
Kannattaa hyödyntää vaikuttajamarkkinoinnin alustoja kuten BaoLiba, jotka tarjoavat datavetoinen analyysin ja suodatuksen vaikuttajista maan, kategorian ja seuraajamäärän mukaan.
Minkälaiset sisällöt toimivat Pinterestissä parhaiten?
Visuaaliset, inspiroivat ja informatiiviset sisällöt. Esimerkiksi DIY-ohjeet, reseptit, sisustusvinkit ja tyylitermit toimivat hyvin.
📢 Yhteenveto
Jos haluat ottaa haltuun USA:n Pinterest-markkinat, nämä 10 vaikuttajaa ovat loistava lähtökohta. Muista, että yhteistyön onnistumiseksi tarvitset paikallista osaamista, selkeät sopimukset ja jatkuvan optimoinnin. Suomessa on jo vahvaa someosaamista – yhdistä se USA:n Pinterest-ympäristön voimaan, niin saat tuloksia.
BaoLiba seuraa ja päivittää jatkuvasti Finlandin ja globaalin Pinterest-vaikuttajamarkkinoinnin trendejä. Pysy kuulolla ja ota yhteyttä, niin tehdään yhteistyöstä sujuvaa ja tuloksellista!