Miten Snapchat vaikuttajat Suomessa tekevät yhteistyötä Kiinan brändien kanssa

Snapchat on Suomessa vielä hieman niche-kanava verrattuna Instagramiin tai TikTokiin, mutta sen nuorekkaasta käyttäjäkunnasta ja visuaalisesta sisällöstä saa tehtyä todella tehokasta vaikuttajamarkkinointia, varsinkin jos haluaa iskeä Kiinan brändeihin kiinni. Tässä jutussa käydään läpi, miten suomalaiset Snapchat-vaikuttajat voivat rakentaa toimivia brändiyhteistyökuvioita Kiinan markkinoilla – ilman turhaa byrokratiaa, teknisiä kompastuskiviä tai kulttuurimokia.

📢 Suomen Snapchat-tilanne ja yhteistyökenttä

Suomessa Snapchat on suosittu erityisesti alle 25-vuotiaiden keskuudessa, mutta vaikuttajamarkkinoilla se on vielä vähän alikäytetty. Suomalaiset vaikuttajat kuten @emiliahyytiäinen ja @juhakoski ovat kuitenkin aloittaneet Snapchatin hyödyntämisen monipuolisemmin. Snapchat toimii hyvin nopeiden, autenttisten ja visuaalisesti houkuttelevien sisältöjen jakamiseen.

Suomalaiset brändiyhteistyöt Snapchatissa hoidetaan yleensä suoraan tai agentuurien kautta. Maksut tapahtuvat euroissa, ja yleisimmät maksutavat ovat SEPA-tilisiirrot tai PayPal. Tämä on hyvä tietää, kun tehdään yhteistyötä Kiinasta tulevien yritysten kanssa, joiden maksutavat ja valuutat voivat olla erilaisia.

💡 Näin Snapchat-vaikuttaja pääsee Kiinan brändiyhteistyöhön kiinni

1. Löydä oikeat Kiinan brändit

Kiinassa on valtava määrä brändejä, jotka haluavat laajentaa kansainvälisesti, erityisesti Eurooppaan ja Suomeen. Esimerkiksi kosmetiikkajätit kuten Perfect Diary tai tech-startupit kuten Xiaomi etsivät jatkuvasti uusia tapoja tavoittaa länsimaisia nuoria. Suomalainen Snapchat-vaikuttaja voi profiloitua esimerkiksi ekologisen kosmetiikan tai älylaitteiden asiantuntijaksi ja lähestyä brändejä suoraan LinkedInin tai Alibaba-alustan kautta.

2. Kulttuurinen ymmärrys ja viestintä

Kiinan brändit arvostavat selkeää, rehellistä ja nopeaa viestintää. Suomessa ollaan tottuneita epämuodollisuuteen, mutta Kiinassa byrokratia ja hierarkia korostuvat. Kannattaa myös ottaa huomioon, että kiinalaiset arvostavat pitkän tähtäimen kumppanuutta – eli ei olla vain yhden kampanjan kumppani, vaan pyritään rakentamaan luottamusta.

3. Maksut ja sopimukset

Suomalaiset vaikuttajat saavat yleensä maksunsa euroissa, mutta Kiinan brändit voivat haluta maksaa juaneissa. Tähän löytyy useita ratkaisuja, kuten Payoneer tai Wise, jotka helpottavat valuutanvaihtoa ja nopeuttavat rahansiirtoja. Sopimuksiin kannattaa kirjata tarkasti yhteistyön ehdot, sisältöjen hyväksyntäprosessit ja maksuaikataulu, sillä Kiinan ja Suomen lainsäädännöt eroavat huomattavasti.

4. Sisältö ja kampanjat Snapchatissa

Snapchatin luonne vaatii nopeaa, autenttista ja visuaalisesti kiehtovaa sisältöä. Kiinan brändit arvostavat erityisesti livestreamit, behind-the-scenes -materiaalit ja interaktiiviset kampanjat. Esimerkiksi suomalainen vaikuttaja voi tehdä Snapchatiin “päivä Kiinassa” -sarjan, jossa esitellään brändin tuotteita aidosti ja rennosti.

📊 Case-esimerkki Suomesta

Vuoden 2025 toukokuussa suomalainen vaikuttaja @sanni_snap teki yhteistyön kiinalaisen älypuhelinbrändin kanssa. Sanni hyödynsi Snapchatin Stories-ominaisuutta esitellen tuotteiden ominaisuuksia ja vastaten seuraajien kysymyksiin. Brändi maksoi euroissa SEPA-siirrolla, ja yhteistyö jatkui useamman kuukauden ajan. Tämä onnistunut kampanja osoittaa, että Suomesta löytyy Snapchat-vaikuttajia, joilla on halu ja osaaminen lähteä Kiinan markkinoille.

❗ Haasteet ja riskit huomioitavaksi

  • Kulttuurierot: Kiinalaiset brändit voivat odottaa suoraviivaista mainontaa, joka ei aina sovi suomalaiselle yleisölle. Vaikuttajan on löydettävä oma linjansa.

  • Lakiasiat: Suomessa mainonta on tarkasti säänneltyä. Kiinan brändin kanssa tehdessä pitää varmistaa, että kaikki sopimukset ja sisällöt noudattavat Suomen lakia.

  • Maksujen viivästykset: Kansainväliset rahansiirrot saattavat kestää, joten sopimuksissa kannattaa olla selkeät maksuehdot.

People Also Ask

Miten suomalainen Snapchat-vaikuttaja voi aloittaa yhteistyön kiinalaisen brändin kanssa?

Aloita tutkimalla Kiinan markkinoita ja etsi brändejä, jotka haluavat laajentua Eurooppaan. Lähesty heitä LinkedInissä tai kansainvälisillä some-alustoilla ja esittele oma osaamisesi Snapchatin käyttäjänä.

Mitkä ovat yleisimmät maksutavat Kiinan ja Suomen välillä vaikuttajayhteistyössä?

Tyypillisiä maksutapoja ovat SEPA-tilisiirrot euroissa, PayPal sekä kansainväliset maksupalvelut kuten Wise ja Payoneer, jotka helpottavat valuutanvaihtoa ja nopeuttavat rahansiirtoja.

Miksi Snapchat on hyvä kanava suomalaisille vaikuttajille ja kiinalaisille brändeille?

Snapchatin nopea ja autenttinen sisältöformaatti tavoittaa erityisesti nuoret yleisöt, jotka ovat kiinnostuneita uusista trendeistä ja kansainvälisistä brändeistä. Se tarjoaa brändeille mahdollisuuden saada suoraa palautetta ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita.

📢 Yhteenveto

Snapchat-vaikuttajien yhteistyö Kiinan brändien kanssa Suomessa on nouseva trendi, joka vaatii kuitenkin tarkkaa kulttuurien tuntemusta, selkeitä sopimuksia ja joustavia maksuratkaisuja. Suomen oma valuutta euro ja maksutapojen hallinta ovat tässä avainasemassa.

Vuoden 2025 toukokuun tilanteen mukaan suomalaiset Snapchat-vaikuttajat ovat valmiina hyödyntämään tätä tilaisuutta, kunhan osaavat löytää oikeat kontaktit ja muokata sisältönsä sopivaksi sekä suomalaiselle että kiinalaiselle yleisölle.

BaoLiba tulee jatkossakin seuraamaan ja päivittämään Finlandin Snapchat-vaikuttajamarkkinan trendejä – pysy kuulolla ja ota meihin yhteyttä, kun haluat viedä vaikuttajayhteistyösi seuraavalle tasolle!

Scroll to Top