Snapchat on Suomessa nuorten keskuudessa edelleen vahva some-kanava, vaikka Instagram ja TikTokkin ovat kovassa huudossa. Jos oot Snapchat-vaikuttaja tai markkinoija, joka haluaa tehdä brändiyhteistyötä Japanin kanssa, tässä tulee käytännön vinkit, jotka voi napata suoraan käytäntöön.
📢 Suomen ja Japanin somekulttuurin eroavaisuudet
Suomessa Snapchat on pitkään ollut nuorten suosikki, missä kuvat ja lyhyet videot katoavat nopeasti. Japanissa somekäyttäytyminen on monipuolisempaa, mutta Snapchat ei ole siellä yhtä iso juttu kuin Suomessa. Japanilaiset suosivat enemmän Linea, Twitteriä ja Instagramia, mutta Snapchatin käyttö kasvaa etenkin nuorten keskuudessa.
Tästä syystä suomalaisen Snapchat-vaikuttajan kannattaa miettiä, miten Japanin brändi haluaa viestiä. Japanissa arvostetaan huolellisuutta, visuaalista viimeistelyä ja brändin tarinan kertomista. Suomessa ollaan helpolla ja rennolla linjalla, mutta Japanissa kannattaa panostaa myös laatuun.
💡 Kuinka löytää japanilaiset brändit Snapchat-yhteistyöhön
Japanilaiset brändit etsivät usein vaikuttajia, jotka voivat tuoda länsimaista tuulahdusta ja aidon suomalaisen näkökulman. Esimerkiksi suomalainen luontoon ja hyvinvointiin liittyvä sisältö voi toimia hyvin japanilaisille brändeille, jotka haluavat korostaa luonnonläheisyyttä.
Suomalaisille vaikuttajille hyvä keino on käyttää markkinapaikkoja kuten BaoLiba, joka yhdistää vaikuttajat ja brändit globaalisti. Lisäksi kannattaa suoraan lähestyä japanilaisia lifestyle- ja teknologia-alan yrityksiä LinkedInin kautta, mutta ota huomioon aikavyöhyke- ja kulttuuriero sekä japanilainen kohteliaisuus.
📊 Maksutavat ja sopimusten solmiminen Suomessa ja Japanissa
Suomessa maksetaan yleisesti euroissa ja verkkopankkimaksut, kuten Siirto ja Paytrail, ovat suosittuja. Japanissa taas yleisin valuutta on jeni, ja maksutavat painottuvat usein pankkisiirtoihin ja paikallisiin palveluihin kuten PayPay.
Kun teet brändiyhteistyötä japanilaisen yrityksen kanssa, varmista, että sopimukset ovat selkeät ja kattavat kaikki oikeudet sekä vastuut. Suomessa on tiukat tietosuojalait (GDPR), jotka pitää huomioida, vaikka Japanissa on omat tietosuojakäytännöt.
Suositeltavaa on käyttää englannin kieltä sopimuksissa, mutta jos mahdollista, hae apua japanin kielen asiantuntijalta, jotta vältyt väärinkäsityksiltä.
💡 Case-esimerkki suomalaiselta Snapchat-vaikuttajalta
Suomalainen vaikkapa @LuontoLotta on tehnyt yhteistyötä japanilaisen ulkoiluvarustemerkin kanssa. Lotan vahvuus on aitous ja luontosisältö, joka resonoi japanilaisten kuluttajien kanssa. Snapchatissa hän jakaa tarinoita luonnosta ja varusteiden käytöstä, mikä on tuonut brändille näkyvyyttä Japanissa.
Tämä yhteistyö on hoidettu BaoLiban kautta, mikä on helpottanut maksujen hoitoa ja viestintää sujuvasti molemmilta osapuolilta.
❗ Kulttuuriset nyanssit ja lainsäädäntö
Japanissa brändit arvostavat pitkäjänteisyyttä ja yhteistyön rakentamista. Älä odota pikavoittoja, vaan panosta luottamuksen rakentamiseen. Suomessa taas nopeus ja ketteryys ovat valtteja, joten löydä kulttuurien välinen tasapaino.
Muista myös, että Suomessa vaikuttajien pitää merkitä yhteistyöselvästi (esim. #mainos), mikä on tärkeää myös Japanissa, jos sisällöt näkyvät siellä. Näin pysyt lain ja Googlen E-E-A-T:n vaatimuksissa.
📊 Snapchatin rooli Suomessa ja Japanissa 2025
Vuonna 2025 Snapchatin suosio Suomessa pysyy vakaana, etenkin nuorten keskuudessa, mutta kilpailu TikTokin ja Instagramin kanssa kiristyy. Japanissa Snapchatin käyttäjämäärät kasvavat maltillisesti, joten nyt on hyvä hetki suomalaisille vaikuttajille päästä mukaan japanilaiseen some-ekosysteemiin.
Vuoden 2025 toukokuun data kertoo, että brändiyhteistyöt Snapchatissa ovat Suomessa kasvussa +15 % vuositasolla, ja japanilaiset brändit etsivät yhä enemmän länsimaisia vaikuttajia. Tästä kannattaa ottaa kaikki irti.
People Also Ask
Miten Snapchat-vaikuttaja Suomessa voi lähestyä japanilaista brändiä?
Kannattaa käyttää globaaleja markkinapaikkoja kuten BaoLiba ja hyödyntää LinkedIniä. Tärkeää on ymmärtää japanilainen kohteliaisuus ja sopimusten selkeys.
Mitkä maksutavat toimivat parhaiten Japanin ja Suomen välillä?
Suomessa yleinen euro ja verkkopankkimaksut, Japanissa jeni sekä paikalliset maksupalvelut kuten PayPay. Sopimuksissa kannattaa olla selkeä valuutta- ja maksuaikataulu.
Mikä sisältö toimii Snapchatissa japanilaisten brändien kanssa?
Visuaalisesti viimeistelty, aito ja tarinallinen sisältö toimii parhaiten. Luontoon ja hyvinvointiin liittyvät aiheet ovat erityisen kysyttyjä.
BaoLiba tulee jatkossakin päivittämään Suomen Snapchat-vaikuttajien ja japanilaisten brändien yhteistyötrendejä. Seuraa meitä, niin pysyt aina ajan tasalla markkinoiden kuumimmista mahdollisuuksista!