LinkedIn vaikuttajat Suomessa miten tehdä yhteistyötä brändien kanssa Norjassa

Jos oot Suomessa LinkedIn-vaikuttaja ja haluat tehdä diilejä norjalaisten brändien kanssa, tässä tulee suoraa asiaa ilman turhia kikkailuja. Vuonna 2025 toukokuussa Suomen ja Norjan markkinat ovat pullollaan mahdollisuuksia, mutta myös sudenkuoppia, jotka kannattaa tuntea ennen kuin hyppää yhteistyöhön.

Tässä jutussa käydään läpi, miten suomalaiset LinkedIn-vaikuttajat voivat rakentaa toimivia ja tuottavia brändiyhteistyökuvioita Norjan markkinoilla. Puhutaan käytännön jutuista: mitä maksutapoja kannattaa käyttää, miten paikallinen kulttuuri vaikuttaa yhteistyöhön, millaisia some-strategioita Norjassa suositaan ja mitkä suomalaiset toimijat on hyvä ottaa mukaan settiin.

📢 Markkinaympäristö Suomessa ja Norjassa LinkedInin kautta

LinkedIn on Suomessa selkeästi yksi bisnesmaailman ykkösalustoista. Suomalaiset vaikuttajat ovat usein asiantuntijoita omilta aloiltaan, ja heidän seuraajakuntansa arvostaa laadukasta ja ammattimaista sisältöä. Norjassa LinkedInin käyttö on kasvanut myös vauhdilla, mutta siellä arvostetaan lisäksi paikallista tarinankerrontaa ja aitoutta. Norjassa brändit ovat valmiita panostamaan vaikuttajiin, jotka osaavat tuoda esiin heidän tuotteidensa tai palveluidensa arvoa omalla tyylillään.

Suomalaiselle LinkedIn-vaikuttajalle Norjan brändiyhteistyöt tarjoavat mahdollisuuden laajentaa näkyvyyttä ja ansaita euroja, koska Norjan kruunu (NOK) on vahva valuutta ja maksukyky on hyvä. Maksutavat hoidetaan yleensä SEPA-siirroilla tai PayPalin kautta, mutta kannattaa varmistaa kunkin brändin erityisvaatimukset. Suomessa sopimukset tehdään usein suomeksi tai englanniksi, mutta Norjassa norja on must, tai ainakin hyvä englanti.

💡 Käytännön vinkit LinkedIn-vaikuttajalle Norjan brändiyhteistyöhön

  1. Tutustu Norjan brändeihin ja niiden arvoihin. Esimerkiksi Bergenin alueen teknologiayritykset etsivät usein innokkaita sisällöntuottajia, jotka ymmärtävät pohjoismaista bisneskulttuuria. Tutustu brändin historiaan ja tuotteisiin, älä vain myy pelkkää julkaisua.

  2. Persoonallinen lähestymistapa toimii. Norjalaiset arvostavat aitoutta ja suoraa kommunikointia. Hyvä LinkedIn-postaus ei ole pelkkää mainosta vaan kertoo tarinan brändin taustalta.

  3. Sovi selkeät ehdot. Maksut, aikataulut ja sisältötyypit kannattaa kirjata ylös. Norjan brändit voivat olla tarkkoja GDPR-tyyppisistä tietosuojavaatimuksista, joten ota ne huomioon.

  4. Käytä paikallista kieltä tai paikallisia termejä. Jos osaat hiukan norjaa, se on iso plussa. Voit myös hyödyntää norjalaista some-vaikuttajaa tai agentuuria yhteistyössä.

  5. Hyödynnä suomalaisia markkinointitoimistoja, jotka tuntevat Norjan. Esimerkiksi Nordic Partners on tunnettu välittäjä pohjoismaiden someyhteistyöissä.

📊 Dataa ja esimerkkejä 2025 toukokuusta

Viimeisimpien tutkimusten mukaan 2025 toukokuussa LinkedIn-vaikuttajien rooli Norjan B2B-markkinoinnissa kasvoi 17 % verrattuna edelliseen vuoteen. Tämä tarkoittaa, että jos et ole vielä alkanut rakentaa siltoja Norjan brändeihin, saatat jäädä pahasti jälkeen.

Suomalainen vaikuttaja Emma Lahti teki alkuvuonna 2025 onnistuneen kampanjan norjalaisen sähköautovalmistajan kanssa. Emma käytti LinkedIniä ammatillisten tarinoiden jakamiseen ja vahvisti samalla brändin vastuullisuuskuvaa. Kampanja tuotti Emmaalle niin uusia kontakteja kuin suoraa palkkiota.

❗ Mitä sudenkuoppia vältellä

  • Kielen ja kulttuurin yliarviointi. Älä oleta, että norjalaiset tykkäävät samoista jutuista kuin suomalaiset. Tee kotiläksyt kunnolla.

  • Epäselvät sopimukset. Maksut, tekijänoikeudet ja kampanjan mittarit pitää olla kirkkaasti paperilla.

  • Liiallinen mainosmeininki. Norjalaiset somekäyttäjät osaavat haistaa feikin kaukaa. Pidä sisältö inhimillisenä.

People Also Ask

Miten suomalainen LinkedIn-vaikuttaja löytää norjalaisia brändejä?

Paras tapa on verkostoitua LinkedInissä suoraan norjalaisten yritysten markkinointipäättäjien kanssa, osallistua pohjoismaisiin some-tapahtumiin ja hyödyntää markkinointitoimistoja, jotka tuntevat Norjan. Myös BaoLiba tarjoaa alustan, jossa brändit ja vaikuttajat kohtaavat.

Mitkä maksutavat ovat yleisimpiä Norjan ja Suomen välillä?

SEPA-pankkisiirrot euroissa ovat yleisiä, mutta monet norjalaiset brändit maksavat myös PayPalin tai Wise:n kautta. Usein maksut tehdään Norjan kruunuissa (NOK), joten valuuttakurssit kannattaa huomioida.

Kuinka rakentaa pitkäaikainen brändiyhteistyö Norjassa?

Ole luotettava, toimita sovitut sisällöt ajallaan ja pidä yhteyttä säännöllisesti. Tarjoa lisäarvoa, kuten dataa kampanjoiden tuloksista ja ideoita jatkoyhteistyöhön. Norjalaiset arvostavat pitkäjänteisyyttä.

📢 Yhteenveto

LinkedIn on Suomen vaikuttajille portti Norjan brändiyhteistyöhön, kunhan muistat sopeuttaa sisältösi ja toimintaasi pohjoismaiseen kulttuuriin. Maksutapa ja sopimukset sujuviksi, käytä paikallista kieltä ja rakenna aitoutta. Vuonna 2025 toukokuussa Norjan markkinat ovat avoinna niille, jotka uskaltavat tehdä homman kunnolla.

BaoLiba seuraa jatkuvasti Finlandin ja Norjan välistä vaikuttajamarkkinaa ja päivittää trendejä. Pysy kanavalla, niin saat parhaat vinkit ja yhteydet maailmanlaajuisiin brändiyhteistöihin!

Scroll to Top