Kuinka Instagramvaikuttajat Suomessa tekevät yhteistyötä Etelä Korean brändien kanssa

Instagram on tänä päivänä yksi kuumimmista areenoista, kun suomalaiset vaikuttajat haluavat rakentaa yhteistyötä kansainvälisten brändien kanssa – erityisesti Etelä Korean markkinoilla. Jos olet Instagram-vaikuttaja Suomessa tai brändi, joka haluaa laajentua K-poppia, K-beautya ja K-fashionia pursuavalle Etelä Korean kentälle, tämä artikkeli on sulle.

Tässä jutussa paljastan, miten suomalaiset Instagram-vaikuttajat voivat lähteä yhteistyöhön Etelä Korean brändien kanssa, mitä kulttuurieroja ja paikallisia käytäntöjä pitää hallita, ja miten saat homman rullaamaan rahallisesti ja juridisesti sujuvasti. Lisäksi käydään läpi maksutavat, paikalliset some-käytännöt ja konkreettisia esimerkkejä.

📢 Miksi Instagram ja Etelä-Korea kiinnostavat suomalaisia vaikuttajia?

Instagram on Suomessa edelleen somekanavista suosituin vaikuttajamarkkinoinnin väline. Se on visuaalinen, suoraviivainen ja mahdollistaa brändin rakentamisen persoonallisesti. Etelä-Korea puolestaan on globaalisti kuuma trendimaa – siellä syntyy jatkuvasti uusia brändejä, jotka hakevat kansainvälistä näkyvyyttä. K-beauty ja K-fashion ovat Suomessa erityisen vahvassa nousussa.

Vuoden 2025 toukokuun data kertoo, että suomalaiset kuluttajat hakevat yhä enemmän persoonallisia, aitoja tarinoita ja arvoihin perustuvia brändiyhteistyöitä. Tämä on iso mahdollisuus Instagram-vaikuttajille, jotka osaavat tuoda esiin suomalaista aitoutta ja vastuullisuutta yhdistettynä Etelä-Korean trendikkyyteen.

💡 Näin suomalainen vaikuttaja lähestyy Etelä-Korean brändiyhteistyötä

1. Kulttuurin ymmärrys ja paikallinen somekäyttäytyminen

Etelä-Korean somekäyttäytyminen eroaa suomalaisesta – siellä arvostetaan erittäin vahvasti brändin ja vaikuttajan välistä luottamusta sekä visuaalista huolellisuutta. Instagramissa korealaiset suosivat tyylikkäitä, huolella tehtyjä kuvia ja videoita, joissa näkyy brändin tarina.

Suomalainen vaikuttaja voi tuoda tähän kontrastia aitoudellaan, mutta kannattaa silti panostaa visuaaliseen laatuun. Paikalliset hashtagit ja trendit kannattaa opetella, esimerkiksi #Kbeauty, #Kfashion tai #한국패션 (Korean fashion).

2. Sopimukset ja maksutavat

Suomessa brändiyhteistyöt sovitaan usein kirjallisesti ja maksu tapahtuu euroissa (EUR). Etelä-Korean brändit saattavat haluta maksaa joko suoraan PayPalin tai kansainvälisen pankkisiirron kautta, mutta myös paikallinen maksutapa, kuten KakaoPay, voi tulla vastaan.

Kannattaa siis varmistaa, että sinulla on selkeät sopimusehdot ja tiedät, miten verotus Suomessa toimii – vaikuttajana maksat veroja euroissa, vaikka asiakas olisi Korea. Yhteistyön teko kannattaa tehdä myös verotuksen kannalta fiksusti, mieluiten konsultin kanssa.

3. Yhteistyökanavat ja paikalliset kumppanit

Vaikka Instagram on globaali, paikallisen agentuurin tai some-asiantuntijan kautta yhteistyö Etelä-Korean brändien kanssa sujuu helpommin. Suomessa esimerkiksi Somehub tai Vaikuttajatoimisto Mightyy voivat auttaa yhteistyön käynnistämisessä.

Etelä-Koreassa suosittuja kumppaneita ovat mm. Whalar Korea ja D.FY Agency, jotka osaavat yhdistää korealaiset brändit oikeiden kansainvälisten vaikuttajien kanssa.

📊 Tunnettuja suomalaisia vaikuttajia ja brändejä, jotka ovat tehneet yhteistyötä Aasian kanssa

Suomalainen Instagram-vaikuttaja @annimariahuikuri on tehnyt yhteistyötä kansainvälisten kosmetiikkabrändien kanssa, jotka ovat halunneet päästä Etelä-Korean markkinoille. Myös suomalaiset luonnonkosmetiikkabrändit kuten Lumene ovat näkyvästi mukana K-beauty -trendeissä ja hyödyntävät Instagram-vaikuttajia viestinnässään.

❗ Mitä haasteita ja riskejä pitää ottaa huomioon?

  • Kulttuurierot: Suomalainen suoraviivaisuus ei aina toimi Etelä-Koreassa, jossa hierarkia ja kohteliaisuus ovat tärkeitä.
  • Verotus ja maksut: Varmista, että saat laskutuksen ja verotuksen kuntoon, ettei tule ikäviä yllätyksiä.
  • Sopimusten käännökset: Sopimukset kannattaa tehdä sekä suomeksi että englanniksi tai jopa koreaksi, jotta molemmat osapuolet ymmärtävät ehdot.

### People Also Ask

Miten suomalainen Instagram-vaikuttaja löytää Etelä-Korean brändejä?

Yleisin tapa on liittyä kansainvälisiin vaikuttajaverkostoihin, käyttää someagentuureita tai osallistua globaaleihin kampanjoihin, joissa korealaiset brändit etsivät ulkomaisia vaikuttajia.

Mikä on paras maksutapa yhteistyössä Etelä-Korean brändien kanssa?

Usein PayPal tai kansainvälinen pankkisiirto toimii parhaiten, mutta kannattaa sopia maksutapa aina etukäteen ja varmistaa valuuttakurssit sekä mahdolliset pankkikulut.

Kuinka paljon suomalaiset vaikuttajat voivat tienata Etelä-Korean brändiyhteistyöstä?

Tulot vaihtelevat profiilin, seuraajamäärän ja kampanjan koon mukaan. Pienemmät kampanjat alkavat muutamasta sadasta eurosta, kun taas isoissa kampanjoissa voivat summat nousta tuhansiin euroihin.

Instagram-vaikuttajat Suomessa ovat nyt parhaan paikan päällä hyödyntää Etelä-Korean kasvavaa kiinnostusta kansainvälisiin somekasvoihin. Kun hallitset kulttuurieroja, maksutavat ja löydät oikeat kumppanit, pääset pelaamaan isoa kansainvälistä peliä.

BaoLiba seuraa tiiviisti Finlandin Instagram-vaikuttajien ja Etelä-Korean brändiyhteistyön trendejä, joten pysy messissä ja seuraa meitä, jos haluat olla askeleen edellä globaalissa vaikuttajamarkkinoinnissa!

Scroll to Top