YouTube on Suomessa edelleen iso areena, missä vaikuttajat eli influencerit rakentavat uskottavuutta ja seuraajakuntaa. Mutta miten suomalainen tubettaja voi oikeesti tehdä bisnestä kiinalaisten brändien kanssa? Tässä jutussa käydään läpi käytännön niksit, sudenkuopat ja fiksut tavat saada yhteistyö rullaamaan Suomen ja Kiinan välillä. Juttu on tehty just sulle, joka haluat hyödyntää YouTubea ja rakentaa kansainvälistä brändiyhteistyötä.
📢 Markkinatilanne Suomessa ja Kiinassa 2025
Vuonna 2025 YouTube on edelleen Suomen suosituin videoalusta, erityisesti nuorten ja aikuisten keskuudessa. Suomalaiset tubettajat kuten esimerkiksi Mikael ”Miksa” Lahtinen ovat esimerkkejä siitä, miten paikallinen sisältö voi kasvattaa kansainvälistä näkyvyyttä. Kiinassa taas TikTokin sisaralusta Douyin dominoi, mutta myös YouTube on siellä kasvussa, joskin rajoitetusti VPN:n avulla.
Suomalaiset brändit, kuten esimerkiksi Marimekko, ovat viime vuosina alkaneet hakea kiinalaisia kumppaneita näkyvyyden lisäämiseksi Kiinan markkinoilla. Tämä avaa ovia myös suomalaisille YouTube-vaikuttajille, jotka haluavat tehdä brändiyhteistyötä kiinalaisten yritysten kanssa.
💡 Miten YouTube-vaikuttaja Suomessa voi aloittaa yhteistyön Kiinan brändien kanssa
1. Verkostoidu oikeissa kanavissa
Kiinan markkinoilla verkostoituminen tapahtuu pääosin WeChatissa ja Xiaohongshussa (Little Red Book). Suomalainen tubettaja voi aloittaa luomalla profiilin näihin alustoihin, vaikka ne eivät olekaan konkreettisesti YouTube-alustoja. Näin pääset kiinalaisten brändien näköpiiriin.
2. Käytä paikallisia välittäjiä ja agentteja
Suomalainen influencer voi hyödyntää palveluja kuten BaoLiba, joka toimii globaalina linkkinä Kiinan ja Suomen markkinoiden välillä. Agentit osaavat auttaa sopimusneuvotteluissa, maksujen hoitamisessa (CNY vs. EUR) ja juridisissa byrokratioissa.
3. Maksutavat ja valuutta
Suomessa maksetaan euroissa (EUR), ja Kiinassa päävaluutta on renminbi (CNY). Usein yhteistyön maksut hoidetaan PayPalin, Wise:n tai suoraan pankkisiirrolla. On tärkeää sopia selkeästi valuutanvaihdosta ja mahdollisista kuluista etukäteen, ettei tule ikäviä yllätyksiä.
4. Huomioi kulttuuriset erot ja lainsäädäntö
Kiina on tunnettu tiukoista mainonnan säädöksistä ja sensuurista. Suomalainen vaikuttaja ei voi vain tuupata suoraa länsimaista mainosta, vaan sisältö pitää räätälöidä kiinalaisen yleisön makuun ja sääntöjen mukaisesti. Esimerkiksi Kiinassa ei voi mainostaa tiettyjä tuotteita ilman virallisia lupia.
📊 Case-esimerkki suomalaiselta tubettajalta
Matti Virtanen, suomalaista teknologiakamaa esittelevä tubettaja, teki yhteistyön kiinalaisen älypuhelinvalmistajan kanssa vuonna 2024. Hän käytti BaoLibaa löytääkseen sopivan brändin ja sai apua kampanjan räätälöinnissä kiinalaisille asiakkaille sopivaksi. Maksut hoidettiin Wise:n kautta, mikä säästi valuuttakuluissa.
❓ People Also Ask
Mitä hyötyä suomalaiselle YouTube-vaikuttajalle on yhteistyöstä kiinalaisten brändien kanssa?
Kiinan markkinat ovat valtavat ja kasvavat nopeaa vauhtia. Yhteistyö voi avata uusia tulovirtoja, lisätä näkyvyyttä ja kasvattaa seuraajamäärää monikansallisesti.
Kuinka suomalainen vaikuttaja löytää yhteistyömahdollisuuksia kiinalaisten yritysten kanssa?
Parhaat kanavat ovat WeChat, Xiaohongshu ja kansainväliset välittäjäpalvelut kuten BaoLiba. Verkostoituminen, oikeiden agenttien käyttö ja aktiivinen some ovat avainasemassa.
Mitä maksutapoja kannattaa käyttää, kun tehdään yhteistyötä Kiinan kanssa?
Suositeltuja ovat PayPal, Wise ja kansainväliset pankkisiirrot. Kannattaa myös varmistaa valuutanvaihdon kulut ja sopia ne etukäteen.
📢 Yhteenveto ja vinkit käytäntöön
Jos olet suomalainen YouTube-vaikuttaja tai brändi, joka haluaa tehdä yhteistyötä Kiinan kanssa, ota hommat tosissaan. Verkostoidu, opi tuntemaan kulttuuriset ja lainsäädännölliset erot, ja hyödynnä globaaleja välittäjiä. Maksut ja valuuttakysymykset eivät ole este, kun homma hoidetaan fiksusti.
Vuonna 2025 YouTube on edelleen suomalaisen vaikuttajamarkkinan keskiössä, ja kansainväliset yhteistyöt Kiinan brändien kanssa ovat seuraava luonnollinen steppi, jos haluat skaalata bisnestä.
BaoLiba tulee jatkossakin seuraamaan ja jakamaan tiukkaa dataa ja vinkkejä Finlandin ja Kiinan välisestä YouTube-vaikuttajamarkkinasta – pysy messissä!
Hyviä tubetuksia ja kansainvälisiä diilejä!