Snapchatin vaikuttajat Suomessa brändiyhteistyössä Belgiassa

Snapchat on Suomessa kasvattanut suosiotaan nuorten keskuudessa, ja vaikuttajamarkkinointi tällä alustalla tarjoaa kiinnostavia mahdollisuuksia erityisesti kansainvälisille brändeille. Jos olet Snapchat-vaikuttaja Suomesta tai haluat tehdä brändiyhteistyötä Belgian markkinoilla, tässä artikkelissa käydään läpi käytännön vinkit ja pelisäännöt, jotka auttavat sinua navigoimaan tämän kaksimaan välisen yhteistyön maailmassa.

📢 Snapchatin asema Suomessa ja Belgias

Suomessa Snapchat on nuorten keskuudessa suosittu, mutta kilpailee tiukasti Instagramin ja TikTokin kanssa. Silti Snapchatin vahvuus on reaaliaikaisessa, hetkessä elävässä sisällössä – juuri se, mitä moni brändi haluaa hyödyntää. Suomessa vaikuttajat ovat tottuneet tekemään yhteistyötä esimerkiksi paikallisten vaatebrändien kuten Makian tai Marimekon kanssa, jotka arvostavat aitoutta ja tarinankerrontaa.

Belgiassa Snapchatin käyttäjämäärät ovat maltillisemmat, mutta brändit kuten Delhaize ja Neuhaus ovat alkaneet hyödyntää vaikuttajamarkkinointia erityisesti nuorissa kohderyhmissä. Belgiassa vaikuttajien kanssa tehtävä yhteistyö on usein hyvin virallista ja sopimusperustaista, mikä kannattaa huomioida suomalaisena vaikuttajana.

💡 Miten suomalainen Snapchat-vaikuttaja voi tehdä brändiyhteistyötä Belgiassa

  1. Tutki Belgian markkinaa ja kuluttajakäyttäytymistä

Belgian kielialueet (flamanti ja ranska) vaikuttavat markkinointiviestintään. Snapchat-sisältö kannattaa lokalisoida kielellä ja kulttuurilla, jotta viesti uppoaa. Esimerkiksi flaamilaisille suunnattu kampanja vaatii eri lähestymistavan kuin ranskankielisille.

  1. Hyödynnä paikallisia maksutapoja ja valuuttaa

Belgian valuutta on euro (EUR), kuten Suomessakin, mikä helpottaa maksujen hoitoa. Usein brändit maksavat yhteistyöt suoraan pankkitilille tai PayPalin kautta. Suomessa suosittu MobilePay ei Belgiassa ole yleinen, joten varmista maksutapa ennen sopimuksen tekoa.

  1. Sovi yhteistyö selkeästi ja laillisesti

Belgiassa vaikuttajayhteistyössä noudatetaan tarkasti EU:n ja paikallisen lainsäädännön mainontaa koskevia sääntöjä. Läpinäkyvyys on pakollista: merkitse sponsoroitu sisältö selkeästi esimerkiksi tunnisteilla #ad tai #sponsored. Suomessa vaikuttajat ovat tottuneet tähän, mutta belgialaiset brändit voivat olla vielä tiukempia.

  1. Käytä apuna paikallisia some-toimistoja

Jos yhteistyö Belgiaan tuntuu haastavalta, kannattaa hyödyntää välittäjiä kuten belgialaisia markkinointitoimistoja tai kansainvälisiä alustoja, kuten BaoLiba, jotka auttavat löytämään oikeat kontaktit ja hoitamaan sopimukset sujuvasti.

📊 Esimerkki suomalais-belgialaisesta Snapchat-kampanjasta

Vuonna 2024 suomalainen lifestyle-vaikuttaja @SanniSnap teki yhteistyötä belgialaisen luonnonkosmetiikkabrändin kanssa. Kampanja sisälsi Snapchat Stories -sarjan, jossa Sanni esitteli tuotteen arkipäivässä ja antoi henkilökohtaisia vinkkejä. Sisältö julkaistiin suomeksi ja englanniksi, ja kampanja tavoitti yli 50 000 nuorta Belgiassa.

Maksu hoidettiin euroissa suoraan Sannin suomalaiselle tilille, ja sopimus laadittiin englanniksi paikallisen lakimiehen avustuksella. Tämä esimerkki osoittaa, että kansainvälinen yhteistyö on täysin toteutettavissa, kunhan kulttuuriset ja juridiset nyanssit otetaan huomioon.

❗ Riskit ja sudenkuopat

  • Kielimuurit voivat sotkea viestintää: Varmista, että kaikki sopimukset ja ohjeistukset ovat selkeitä ja tarvittaessa käännettyjä.
  • Eri markkinoiden lainsäädäntö: Älä oleta, että Suomessa toimiva käytäntö toimii samalla tavalla Belgiassa.
  • Maksujen viivästykset: Kansainvälisessä yhteistyössä maksut voivat venyä, joten sovi aikatauluista etukäteen.

### People Also Ask

Miten Snapchat-vaikuttaja Suomessa voi löytää belgialaisia brändejä?

Hyvä keino on käyttää kansainvälisiä vaikuttajamarkkinointialustoja kuten BaoLiba tai ottaa yhteyttä belgialaisiin markkinointitoimistoihin, jotka etsivät sopivia vaikuttajia.

Mitä kieliä Snapchat-sisällössä kannattaa käyttää Belgiaa varten?

Belgian tärkeimmät kielet ovat flaami ja ranska. Englanti toimii usein lingua francana, mutta paikallisten kielten käyttö lisää uskottavuutta ja tavoittavuutta.

Onko Snapchat hyvä kanava brändiyhteistyöhön Suomen ja Belgian välillä?

Kyllä, Snapchat tarjoaa autenttisen ja nopean tavan tavoittaa nuoria yleisöjä molemmissa maissa. Sen reaaliaikaisuus ja tarinankerronta sopivat erityisesti lifestyle- ja nuorison brändeille.

BaoLiba tulee jatkossakin päivittämään Suomen ja Belgian välisten Snapchat-vaikuttajayhteistöiden trendejä ja parhaita käytäntöjä. Seuraa meitä, niin pysyt aallonharjalla tässä dynaamisessa kentässä!

Scroll to Top