Pinterest on Suomessa noussut nopeasti yhdeksi kuumimmista somekanavista, erityisesti visuaaliseen inspiraatioon ja lifestyle-sisältöihin keskittyvien vaikuttajien keskuudessa. Jos olet Pinterest-vaikuttaja Suomesta ja haaveilet yhteistyömahdollisuuksista Iso-Britannian brändien kanssa, tässä on sinulle käytännön vinkit ja oikotietä suoraan bisnekseen.
📢 Pinterest Suomessa ja Iso-Britannian markkinat
Suomessa Pinterestin suosio kasvaa tasaista tahtia, etenkin 25–44-vuotiaiden naisten keskuudessa. Vaikuttajat, kuten @SuomiKoti tai @RuokaRiemu, ovat jo löytäneet omat vahvat niche-markkinansa. Iso-Britannia puolestaan on yksi Euroopan suurimmista Pinterest-markkinoista, missä brändit panostavat yhä enemmän kansainväliseen some-vaikuttajamarkkinointiin.
Vuonna 2025 toukokuussa Pinterestin algoritmien muutokset korostavat entistä enemmän alkuperäistä ja paikallista sisältöä. Tämä on suuri mahdollisuus suomalaisille vaikuttajille tuoda skandinaavista tyyliä ja aitoutta Iso-Britannian yleisöille.
💡 Miten suomalainen Pinterest-vaikuttaja pääsee yhteistyöhön Iso-Britannian brändien kanssa
1. Tee taustatyö ja löydä oikeat brändit
Iso-Britannian markkinoilla toimii paljon lifestyle- ja designbrändejä, jotka etsivät tuoreita näkökulmia. Esimerkiksi Made.com ja Hobbycraft etsivät usein kansainvälisiä vaikuttajia, jotka voivat tuoda sisältöön uutta twistiä.
Käytä Pinterestin omia työkaluja, kuten Pinterest Business -tiliä ja Audience Insightsia, seuraamaan Iso-Britannian trendejä ja yleisöjä. LinkedIn ja vaikuttajamarkkinointialustat, kuten BaoLiba, ovat hyviä paikkoja löytää yhteistyöprojekteja.
2. Hio yhteistyötarjous kuntoon
Kun otat yhteyttä brittiläiseen brändiin, muista tehdä selkeä, konkreettinen ehdotus: mitä lisäarvoa tuot heidän Pinterest-kampanjaansa? Kerro esimerkiksi, miten suomalainen estetiikka ja aitous voivat erottua UK:n massasta.
Muista myös huomioida maksutavat. Suomalaiset vaikuttajat käyttävät yleensä euroja (EUR) ja maksut hoituvat kätevästi Wise- tai PayPal-palvelujen kautta. Sopimuksen teko kannattaa tehdä kirjallisesti ja huomioida Iso-Britannian lainsäädäntö esimerkiksi verotuksen osalta – tarvittaessa kysy neuvoa paikalliselta asiantuntijalta.
3. Sisältötyyppi ja julkaisut
Pinterestissä toimivat parhaiten visuaaliset ja informatiiviset pinnat, kuten DIY-ohjeet, sisustusideat ja reseptit. Iso-Britannian brändit arvostavat erityisesti korkealaatuista, orgaanista sisältöä, joka resonoi paikallisen yleisön kanssa, mutta tuo mukaan myös suomalaisen näkökulman.
Esimerkiksi @KotiKulttuuri -bloggaaja on onnistunut tekemään yhteistyötä brittiläisen sisustusbrändin kanssa luomalla pinnat, joissa yhdistyy skandityyli ja brittikoti.
📊 Miksi Pinterest on erityisen hyvä kanava Suomen ja Iso-Britannian yhteistyölle
Pinterestin hakukoneoptimointi (SEO) toimii eri tavalla kuin Instagram tai TikTok. Pinterestissä sisältö elää pitkään, ja hakusanat kuten “Finland interior design” tai “British lifestyle inspiration” tuovat jatkuvasti uutta liikennettä. Tämä tekee siitä pitkän aikavälin sijoituksen, jossa vaikuttaja voi hyötyä myös jälkikäteen.
Lisäksi Pinterestin käyttäjät ovat usein valmiita ostamaan, mikä tekee siitä tehokkaan kanavan brändiyhteistyölle. Iso-Britannian markkinoilla Pinterestin kautta tehdyt ostokset ovat kasvussa, mikä näkyy myös brändien panostuksissa vaikuttajamarkkinointiin.
❗ Yleisiä sudenkuoppia ja vinkit niiden välttämiseen
- Älä aliarvioi sopimusehtoja: Iso-Britannian lainsäädäntö voi erota Suomen käytännöistä esimerkiksi tekijänoikeuksien ja verotuksen osalta.
- Muista kulttuuriset erot: Brittiläinen huumori ja visuaalinen tyyli eivät aina toimi sellaisenaan Suomessa tehtynä. Tee paikallista räätälöintiä.
- Älä spämmää samaa sisältöä molemmilla markkinoilla: räätälöi pinnat ja kuvatekstit kohdeyleisölle sopiviksi.
### People Also Ask
Miten suomalainen Pinterest-vaikuttaja voi löytää Iso-Britannian brändejä?
Hyvä keino on käyttää vaikuttajamarkkinointialustoja kuten BaoLiba sekä tutkia Pinterestin Business Insights -työkaluja kohdeyleisön mukaan. Verkostoituminen LinkedInissä myös auttaa.
Millaiset maksutavat sopivat Suomen ja Iso-Britannian väliseen yhteistyöhön?
Useimmiten Wise, PayPal ja SEPA-maksut ovat varmoja ja kustannustehokkaita. Euro on suomalaisille vaikuttajille tuttu valuutta, mutta Iso-Britannian puolella käytetään puntaa (GBP), joten valuuttakurssit kannattaa huomioida.
Kuinka tärkeää on paikallistaa sisältö Iso-Britannian markkinoille?
Erittäin tärkeää. Paikallinen sävy, sanasto ja visuaalinen tyyli nostavat brändin uskottavuutta ja sitouttamista. Pelkkä käännös ei riitä – sisältö pitää tehdä paikallisen yleisön toiveiden mukaiseksi.