Miten Twitterin vaikuttajat Suomessa tekevät brändiyhteistyötä Etelä-Korean kanssa

Twitter on Suomessa edelleen tärkeä somekanava, varsinkin vaikuttajille, jotka haluavat tavoittaa aktiivisen, trenditietoisen yleisön. Jos olet suomalainen Twitter-vaikuttaja tai brändi ja mietit, miten tehdä yhteistyötä Etelä-Korean markkinoiden kanssa, tämä juttu on sulle. Käydään läpi käytännön vinkit, paikalliset realiteetit ja miten rakentaa toimiva yhteys korealaisten brändien kanssa.

📢 Twitterin rooli Suomessa ja miksi Etelä-Korea kiinnostaa

Suomessa Twitterin käyttäjämäärä on kasvussa, erityisesti nuoremmissa kohderyhmissä. Vaikuttajat kuten @RoniBerg tai @SomeSari ovat esimerkkejä, jotka osaa hyödyntää Twitteriä brändiyhteistöissä. Twitter toimii ripeänä tiedonvälittäjänä ja keskustelualustana, mikä sopii mainiosti brändin tarinan kertomiseen ja kampanjoiden lanseeraukseen.

Etelä-Korea on puolestaan yksi maailman nopeimmin kasvavista digitaalisista markkinoista, jossa brändit panostavat voimakkaasti somevaikuttajiin. Korealaiset kuluttajat arvostavat aitoutta ja suoraa vuorovaikutusta, mikä luo mainiot mahdollisuudet suomalaisille vaikuttajille. Lisäksi K-popi ja k-beauty ovat globaalisti kuumia aiheita, jotka avaavat ovet monenlaiseen yhteistyöhön.

💡 Näin aloitat yhteistyön Etelä-Korean brändien kanssa Twitterissä

1. Tunne molemmat markkinat

Suomalaisena vaikuttajana tai markkinoijana on tärkeää ymmärtää, miten Twitter toimii Suomessa ja mitä korealaiset brändit odottavat. Suomessa yhteistyö on usein suoraa ja läpinäkyvää – esimerkiksi maksu tapahtuu yleensä euroissa, ja sopimukset tehdään kirjallisina. Suomessa myös GDPR ja kuluttajansuojalait säätelevät tiukasti markkinointiviestintää.

Etelä-Koreassa taas maksuissa käytetään wonia (KRW), ja sopimuskulttuuri voi olla byrokraattisempaa. Korealaiset arvostavat pitkäaikaisia kumppanuuksia ja brändiuskollisuutta. Kannattaa myös huomioida kielimuuri – englannin kielen taito on yleistä, mutta paikallisen agentuurin tai tulkin hyödyntäminen nopeuttaa prosessia.

2. Käytä paikallisia välittäjiä ja palveluita

Suomessa esimerkiksi SomeAgentti.fi tarjoaa vaikuttajayhteistyön palveluita, jotka voivat auttaa myös kansainvälisissä diileissä. Koreassa puolestaan agentuurit kuten YG Plus tai CJ ENM ovat isoja vaikuttajamarkkinoinnin toimijoita.

Näiden välittäjien kautta voit saada suoraa pääsyä korealaisiin brändeihin ja oppia paikallisen tavan tehdä diilejä. Muista, että molemmilla puolilla on omat kulttuuriset odotuksensa, joten agentuurin apu minimoi väärinkäsitykset.

3. Maksutavat ja verotus

Suomalaiset vaikuttajat saavat maksut yleensä SEPA-siirtona euroissa. Kun teet yhteistyötä Etelä-Korean brändien kanssa, kannattaa sopia valuutasta etukäteen. PayPal on yleinen kansainvälinen maksutapa, mutta se voi aiheuttaa lisäkuluja. Myös Wise (entinen TransferWise) on suosittu edullisempi vaihtoehto.

Verotuksessa pitää huomioida, että Suomi verottaa maailmanlaajuisesti, joten kaikki tulot pitää ilmoittaa. Lisäksi Etelä-Korean puolelta saattaa tulla tarpeita vero- tai sopimusasioissa, joten kirjanpitäjältä kannattaa kysyä apua.

📊 Case-esimerkki suomalaiselta Twitter-vaikuttajalta

Vuoden 2024 aikana SomeSari, suomalainen lifestyle-vaikuttaja, teki yhteistyön korealaisen kosmetiikkabrändin kanssa. Kampanja sisälsi Twitterissä tapahtuvan tuotearvostelun ja live-keskustelun korealaisen agentuurin kautta. Maksu hoidettiin euroissa Wise-palvelun kautta, ja sopimus oli selkeästi kirjattu.

Tärkein opetus heiltä oli, että avoin kommunikaatio ja kulttuurinen ymmärrys auttoivat rakentamaan luottamusta, mikä johti jatkoyhteistyöhön.

❗ Mitä varoa ja huomioida

  • Älä aliarvioi kieli- ja kulttuurierojen vaikutusta. Pienikin väärinymmärrys voi kaataa koko diilin.
  • Huolehdi sopimuksista ja maksuista etukäteen, älä jätä mitään oletuksille.
  • Muista noudattaa Suomen ja Etelä-Korean lakia, erityisesti mainonnan läpinäkyvyydessä ja tietosuojassa.
  • Seuraa aktiivisesti markkinoiden trendejä — Etelä-Korean somekäyttäytyminen muuttuu nopeasti.

### People Also Ask

Miten suomalainen Twitter-vaikuttaja löytää korealaisia brändejä?

Hyvä tapa on käyttää kansainvälisiä vaikuttajamarkkinointialustoja kuten BaoLiba, tai ottaa yhteyttä paikallisiin agentuureihin Koreassa. Verkostoituminen alan tapahtumissa ja somekanavilla auttaa myös.

Kuinka maksu toimii brändiyhteistöissä Etelä-Korean kanssa?

Useimmiten maksu sovitaan euroina tai korealaisina wonina, ja käytössä ovat kansainväliset siirtopalvelut kuten PayPal tai Wise. On tärkeää sopia valuutasta ja maksuajasta kirjallisesti.

Mikä on tärkeintä huomioida Etelä-Korean someyhteistöissä?

Kulttuurinen ymmärrys ja pitkäjänteinen yhteistyö ovat avaimia. Korealaiset brändit arvostavat sitoutuneita vaikuttajia, jotka pystyvät viestimään aidosti heidän kohderyhmälleen.

BaoLiba tulee jatkamaan Finlandin Twitter-vaikuttajamarkkinoinnin trendejä ja käytännön vinkkejä, joten pysy kuulolla ja seuraa meitä!

Scroll to Top