2025 Tšekin Pinterest-mainonnan hintataulukko suomalaisille mainostajille

Jos oot suomalainen mainostaja tai tubettaja, joka miettii Pinterestin kautta Tšekin markkinoille menoa, niin tässä tulee tiivis ja suora paketti vuodelle 2025. Pinterest on kasvanut kovaa vauhtia myös Keski-Euroopassa, ja Tšekin tasavalta ei ole poikkeus. Tässä jutussa käydään läpi Tšekin Pinterest-mainonnan hintataulukko (rate card), käytännön vinkit ja mitä kannattaa tietää, kun lähdet myymään tai mainostamaan Tšekin markkinoilla.

📢 Pinterestin tilanne Tšekissä vuonna 2025

Vuoden 2025 kesäkuun tilanteen mukaan Pinterestin käyttäjämäärä Tšekissä on kasvanut, vaikka se ei ole vielä yhtä valtava kuin Suomessa tai Saksassa. Tšekkiläiset käyttävät Pinterestia yhä enemmän inspiraation hakemiseen etenkin muoti-, sisustus- ja ruoka-aiheissa. Tämä avaa mainostajille houkuttelevan mahdollisuuden päästä esiin nimenomaan visuaalisilla ja kohdennetuilla kampanjoilla.

Suomalaisille yrityksille Pinterest on oiva kanava, koska suomalaiset ovat tottuneet ostamaan netistä ja maksamaan kätevästi euroissa. Tšekin koronassa (CZK) maksaminen onnistuu helposti kansainvälisillä maksutavoilla kuten luottokorteilla, PayPalilla ja paikallisilla maksuvälineillä, joita monet suomalaiset markkinointikumppanit tukevat.

📊 2025 Tšekin Pinterest-mainonnan hintataulukko

Pinterestin mainoskampanjoiden hinnat Tšekissä ovat kilpailukykyiset verrattuna länsieurooppalaisiin markkinoihin, mutta kannattaa huomioida, että hintataso vaihtelee kampanjan tyypin ja volyymin mukaan.

Mainosmuoto Hinta per klikki (CPC) Hinta per tuhat näyttöä (CPM) Huomioitavaa
Kuvamainos (Pin) 0,15–0,25 € 2,00–4,00 € Yleisimmin käytetty, hyvä näkyvyys
Videomainos 0,20–0,35 € 3,50–6,00 € Tehokas brändäykseen ja tuote-esittelyihin
Karusellimainos 0,18–0,30 € 2,50–5,00 € Useampi tuote esille yhdellä mainoksella
Shopping-mainokset 0,20–0,40 € 3,00–6,50 € Suora ostopolku Pinterestistä

Hinnoissa näkyy kevyt nousu edellisvuodesta, mikä kertoo Pinterestin kasvavasta suosiosta Tšekin markkinoilla. Suomalaisille kannattaa huomioida, että Pinterestin mainonta hinnoitellaan euroissa, mutta budjetti kannattaa suunnitella CZK-kurssin vaihteluiden varalta.

💡 Käytännön vinkit suomalaisille mainostajille Tšekissä

Tunne paikallinen yleisö ja kulttuuri

Tšekkiläiset arvostavat aitoutta ja laadukkaita visuaaleja, joten mainokset kannattaa räätälöidä paikalliseen tyyliin. Esimerkiksi suomalainen sisustusbrändi Marimekko voisi hyödyntää Pinterestissä Tšekin potentiaalia korostamalla skandinaavista designia ja ekologisuutta, mikä resonoi paikallisten kuluttajien kanssa.

Maksetut yhteistyöt ja influencerit

Tšekin Pinterest-markkinointi ei ole pelkkää mainontaa – paikalliset vaikuttajat ja tubettajat ovat avainasemassa. Suomesta esimerkiksi Tubettajat kuten Jonna Jinton voisivat tehdä yhteistyötä tšekkiläisten lifestyle-bloggaajien kanssa, mikä kasvattaa luottamusta ja tavoittaa kohderyhmää paremmin.

Maksutavat ja budjetointi

Suomalaiset mainostajat voivat hallita kampanjoita helposti euroissa, mutta kannattaa muistaa, että Tšekin markkinoilla maksutavat voivat vaihdella. Paikalliset käyttäjät suosivat usein myös pankkisiirtoja ja mobiilimaksuja, joten kampanjan maksuliikenne kannattaa suunnitella joustavaksi.

📊 Miten Pinterest eroaa Suomen somekanavista?

Pinterest eroaa monesta muusta alustasta sillä, että se on hakukoneen ja sosiaalisen median hybridi. Suomessa esimerkiksi Instagram ja TikTok ovat vahvoilla nuoremman yleisön keskuudessa, mutta Pinterestillä on vahva asema inspiraation ja ostopolun aloituspaikkana kaikenikäisille.

Vuonna 2025 kesäkuun data kertoo, että suomalaiset mainostajat käyttävät Pinterestin mainontaa yhä enemmän tuote-esittelyihin ja brändin rakentamiseen, ja tämä trendi näkyy myös Tšekissä. Mainonnan ROI on korkea, kunhan kampanjat toteutetaan kohdennetusti ja sisältö on konstailematonta mutta visuaalisesti vakuuttavaa.

❓ Ihmiset kysyy myös

Mikä on Pinterestin mainonnan hinnoittelun keskeinen ero verrattuna muihin somealustoihin?

Pinterestissä hinta määräytyy pääasiassa klikkien ja näyttöjen mukaan, ja kampanjat suunnitellaan usein brändin ja ostoaikomuksen yhdistämiseksi, kun taas esimerkiksi Instagramissa korostuu enemmän brändin näkyvyys ja sitouttaminen.

Voinko käyttää suomalaisia maksutapoja mainostaessani Tšekissä Pinterestissä?

Kyllä, euroissa maksettaessa Pinterest hyväksyy yleisimmät kansainväliset maksutavat kuten Visa, Mastercard ja PayPal, jotka toimivat myös Tšekissä. Paikalliset kuluttajat käyttävät kuitenkin usein myös paikallisia maksuvälineitä.

Kannattaako Pinterest-mainontaan panostaa Tšekin markkinoilla vuonna 2025?

Ehdottomasti. Pinterest on nouseva kanava Tšekissä etenkin visuaalisesti kiinnostavissa tuoteryhmissä kuten muoti, sisustus ja ruoka. Vuoden 2025 kesäkuun tilastot osoittavat vahvaa käyttäjäkasvua ja mainonnan tehoa.

BaoLiba tulee päivittämään aktiivisesti Finlandin näkökulmasta Pinterestin ja muiden somekanavien markkinointitrendejä, joten pysy kuulolla ja ota meihin yhteyttä, jos haluat viedä Tšekin markkinat haltuun tehokkaasti!

Scroll to Top